Jednym z domowych sposobów na radzenie sobie z problemami jelitowymi jest spożywanie naturalnych probiotyków, takich jak kiszona kapusta, jogurty naturalne czy zsiadłe mleko. Według licznych opinii ich spożywanie podczas antybiotykoterapii, pomaga w odbudowaniu mikroflory jelitowej. Czy jednak żywność jest skuteczna i wystarczająca w takich sytuacjach? A może lepiej sięgnąć po preparaty probiotyczne? 

Czym są probiotyki?

Zgodnie z definicją Schrezenmeira i de Vrese’a probiotykiem nazywa się preparat lub produkt zawierający wystarczającą ilość żywych, zdefiniowanych mikroorganizmów (tj. LAD, lacid acid bacteria, bakterii kwasu mlekowego) w określonej liczbie, które zmieniają mikroflorę w odpowiednich segmentach organizmu ludzkiego i dzięki temu wywierają korzystny wpływ na jego zdrowie. Probiotyki muszą więc: 

  1. Być konkurencyjne wobec mikroflory już obecnej w jelicie.
  2. Wykazywać aktywność antagonistyczną w stosunku do patogenów takich jak Salmonella spp., Listeria monocytogenes, Helicobacter pylori, Clostridium difficile.
  3. Być odporne na sole żółci, soki żołądkowe, bakteriocyny. 
  4. Mieć zdolność do przeżycia i wzrostu w miejscu, które będę kolonizować. 
  5. Mieć zdolność adhezji (przylegania) do nabłonka układu pokarmowego. 

Gdzie znajdziemy naturalne probiotyki?

Głównym źródłem bakterii probiotycznych są przede wszystkim produkty fermentacji mlecznej, czyli kefiry, maślanki, jogurty, a także niepasteryzowane sery i produkty sojowe. {Poza tym probiotyki znajdują się np. kiszonkach (kapusta kiszona, ogórki itp.). 

Czy naturalnie probiotyki wystarczą podczas antybiotykoterapii?

Probiotyki powinny być przebadane pod kątem skuteczności, czego w przypadku żywności się nie robi. Trudno więc jednoznacznie orzec o ich faktycznie pozytywnym efekcie. Nie są to produkty przeznaczone do np. skracania biegunki poantybiotykowej czy biegunki podróżnych. Skuteczność bakterii kwasu mlekowego naturalnego pochodzenia może być więc różna (każdy z nas zareaguje na nie nieco inaczej), ponieważ mogą się w nich znajdować różne ilości bakterii, a także różne szczepy. Wobec tego, żywność, nawet ta  zawierająca bakterie kwasu mlekowego, nie powinna być traktowana jako zamiennik dla preparatu probiotycznego, który ma klinicznie udokumentowaną skuteczność działania. 

Z tego względu rekomenduje się spożywanie probiotyku o potwierdzonym działaniu, takiego jak trilac®. To lek OTC (z ang. over the counter, czyli lek wydawany bez recepty), który jest odpowiedni dla dorosłych, oraz (po uprzednim dodaniu zawartości kapsułki do posiłku), sprawdzi się również jako wsparcie w leczeniu biegunek nawet u najmłodszych dzieci. trilac to lek zawierający 3 szczepy bakterii kwasu mlekowego przebadane pod kątem skuteczności: Lactobacillus acidophilus (La-5), Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus (Lb-Y27) oraz Bifidobacterium lactis (Bb-12). trilac® to bezpieczny i sprawdzony lek, który na rynku jest dostępny od 1997 roku i nieustannie cieszy się zaufaniem pacjentów. Rodzina trilac® to nie tylko lek – probiotyki mogą wykazywać skuteczność nie tylko w kontekście biegunki podróżnych, czy biegunki poantybiotykowej u dzieci, ale także mogą być skuteczne w odbudowie prawidłowej flory bakteryjnej układu moczowo-płciowego i przywrócenia właściwego pH pochwy (trilac® lady) czy pomagają podczas występowania objawów zespołu jelita drażliwego wynikającego z dysbiozy (trilac IBS).

Bibliografia:

  1. Hanna Szajewska Praktyczne zastosowanie probiotyków. “Gastroenterologia Kliniczna” 2014, tom 6, nr 1, 16–23
  2. Anna Zawistowska-Rojek, Tomasz Zaręba, Agnieszka Mrówka, Stefan Tyski, Assessment of the Microbiological Status of Probiotic Products, “Polish Journal of Microbiology” 2016 (65,1), 97–104.